FAQ SEO

Title (titel)

En sidas title beskriver för Google vad den aktuella sidan har för innehåll - det vill säga vad den handlar om. Titeln är också någor som Google visar upp i sökresultaten för besökaren. Du känner igen den genom att den är blå/lila färgad.
Sidans title-tag är jätteviktigt när det gäller SEO och sökordet eller sökfrasen som ni vill synas på måste finnas med i den. Jag brukar säga att man ska ha med den så tidigt som möjligt i sin title då det kan påverka hur Google gör bedömningen av din sida.


Meta-description

En meta-description ska förklara för personen som söker vad sidan handlar om och vilket innehåll det finns. En meta-description är ingen rankingfaktor för Google själva men den är jätteviktig att ha koll på ändå.
Den ger er möjlighet att få ut ert budskap på ett sätt som gör att den som söker klickar på länken till er sida. Här kan ni alltså enkelt kommunicera på ett smart sätt med era potentiella kunder, besökare.


Content - sidans innehåll

När man pratar om content så pratar man om sidans innehåll. Det handlar om allt från texter till bilder och även en del tekniska bitar. Ditt content (innehåll) är det viktigaste du har att ta hänsyn till så försök göra det så bra det går.


H1 - huvudrubriken

En sida ska ha en (bara en) huvudrubrik, så kallad H1. Den bör, måste innehålla det aktuella sökordet, sökfrasen som ni vill synas på. Det finns ingen teknisk begrändsning i hur lång den H1 får vara men en tumregel är ca 40 tecken. Efter det så blir den svår (ointressant) att läsa samt att även Google får problem att förstå längre rubriker. Så håll din H1-rubrik till 4o tecken som mest.


Underrubriker

En sida ska också ha underrubriker. Man delar upp underrubriker i H2-H6. Vilken storlek varje rubrik har styr du själv i kod för sidan så det spelar ingen roll. Det som är viktigt när det gäller rubriker och underrubriker det är att hålla en tydlig struktur för uppsättningen av rubrikerna.
Precis som med en H1 så ska underrubrikerna på sidan också innehålla sökordet, sökfrasen sokm ni vill synas på. Jag säger att rubrikerna H1-H3 måste finnas med på sidan annars har du gjort ett semantiskt fel som jag ser det.


Länkar

Alla sidor har länkar och är beroende av länkar. Det går inte att komma ifrån.
Det finns olika typer av länkar - externa länkar och interna länkar.

Externa länkar är länkar som pekar, hänvisar till din hemsida. Det är alltså en annan sida som tycker att din sida är bra och ger andra personer möjligheten att läsa innehållet på din sida genom att man länkar till den.

Interna länkar är länkar som pekar eller hänvisar inom din hemsida. Det kan vara att du länkar till en kontakt-sida som du har på din hemsida.


Länkkraft

När man pratar om länkkraft så menar man den styrka, signalerna som man får "ärva" av den sidan som länkar till din hemsida. Om hemsidan som länkar till din sida har hög trovärdighet så spiller det över till din sida vilket i sin tur då ger positiva signarler till bl a Google.
Eftersom Google ser externa länkar som att man rekommenderar den sidan som man länkar till så är det viktigt med länkar.

Det finns olika typer av länkar - dofollow-länkar och nofollow-länkar. Den typen av länkar som tar med sig länkkraften är dem länkar som man kallar för dofollow.


När det handlar om länkkraft vid interna länkar så fungerar det som så att en sida på din hemsida som har många interna länkar till sig anses i grunden vara en viktig sida på din hemsida.

Komma i kontakt?

Ring mig och prata seo

Slå en signal om du vill veta mer om seo, ta en fika eller kanske anlita mig som extern konsult


Ring mig på: 0739-65 12 00

Skicka ett mail

Vill du att jag kontaktar dig istället?
Skicka ett mail då så svarar jag.


Maila mig på: magnus@seoborås.se