Val av sökord, sökfraser

En av dem första sakerna ni behöver göra och fundera på när det gäller er hemsida det är vilka sökord, sökfraser som är viktiga för er och som ni vill synas på. En tumregel är att försöka ha startsidan mot ett primärt sökord, sökfras och dela upp närliggande ord för era underliggande sidor.


Man bör göra en sökordsanalys för varje undersida på sin webbplats för att få en bättre struktur och göra det enklare för Google och dina besökare att förstå vad sidan handlar om.


Starta med enklare sökord och sökfraser

Ett tips baserat på verklig erfarenhet är att börja med lite enklare sökord att synas på. Låt oss säga att du har en frisersalong i Göteborg. Om du börjar seo arbetet med att optimera för ordet "frisör" så kommer du från början ha väldigt, väldigt svårt att ranka ens på första sidan i Google.
Om du istället då börjar med att optimera för sökfrasen "Frisör Göteborg" så har du mycket större möjligheter att lyckas nå en bra placering i sökmotorerna.


Sökordsanalys på olika sätt beroende av webbplats

Driver du t ex en ehandel (webbshop) så är det viktigt att fokusera på de sökord, sökfraser som är knutna till dina produkter du säljer. Det här kommer ge er möjligheter att få bra placeringar på Google.
Driver du kanske en blogg eller nyhetssite inom ett ämne så är ditt viktigaste fokus på rubriker och titlar för dina olika inlägg och artiklar.
Har du en mer generell webbplats för ditt företag t ex så måste ni ju synas på ert företagsnamn men även för era olika verksamhetsområden. En regel är en sida per område.


Hur vet jag konkurrensen för ett sökord?

Det finns flera sätt att se och förstå vilken konkurrens ett visst sökord eller en sökfras har.
Man kan se det t ex genom:
Antalet träffar i Google
Antalet sponsrade länkar - det vill säga antalet annonser i sökresultatet
Hur ser resultaten ut på första sidan? Är det undersidor eller startsidan? Är sökordet, sökfrasen med i titeln, rubriken, brödtexten etc.? Är det många som länkar till sidan i sökresultatet och är sidan en webbplats med mycket hög trovärdighet som t ex Wikipedia eller kanske en myndighetssida?


Hur kan jag få fram sökvolymen för ett sökord?

Jag säger att man alltid ska använda Googles egna verktyg för att analysera och testa sin hemsida. Så även när det gäller sina sökord. Det är helt enkelt för att det är den faktan som är närmast sanningen.För att få fram sökvolymen så ska du använda sökordsplaneraren i Google.
I verktyget anger du språk och plats samt även exakt matchning för att se mer exakt på det aktuella sökordet. Du kan även få en hel del idéer via verktyget som kan ge dig förslag på nya sökord att jobba mot.


Gör en sökordsanalys och hitta nya möjligheter för er att synas på Google.
I bilden ser du ett resultat vid kontroll av sökvolymen på "sökord"

Det finns också flera andra externa verktyg för att få fram sökvolymen som t ex www.ahrefs.com, Neil Patels Ubersuggest och Keyword Tool.
Ett sätt som är lite underskattat och som inte används av många det är att helt enkelt börja med att skriva in ditt sökord i Google - du får då upp förslag som baseras på faktiska sökningar. Detta kallar man för Google Suggest.


Innehåll i seo guiden

Komma i kontakt?

Ring mig och prata seo

Slå en signal om du vill veta mer om seo, ta en fika eller kanske anlita mig som extern konsult


Ring mig på: 0739-65 12 00

Skicka ett mail

Vill du att jag kontaktar dig istället?
Skicka ett mail då så svarar jag.


Maila mig på: magnus@seoborås.se