Sidans beskrivning används för att ge den som söker mer information (förutom title) om vad sidan handlar om och vad man kan förvänta sig at hitta om man går in på sidan.
Denna visas alltid (har du glömt att ange en meta description så väljer Google ut en själv) i sökresultatet och är den första kontakten en person får med din webbplats. Så det måste finnas och den måste framförallt vara bra skriven.
Jag ger dig lite tips på hur du kan skriva en bra sidbeskrivning.


Hur ska man skriva en bra meta-description, seo beskrivning?

Det finns ett antal saker som du ska tänka på när du skriver din beskrivning och det finns några saker som du måste ha med som jag ser det. En beskrivning är ett tillfälle för dig att marknadsföra innehållet på aktuell sida på ett sådant sätt att man vill klicka in på sidan. Kom dock alltid ihåg att beskriva vad sidan handlar om så dina besökare inte lämnar när man har kommit in på sidan. Om för många besökare lämnar din sida för fort (det vill säga din sida har en låg "dwell-time") så ses det som en negativ signal av Google.


En meta-beskrivning ska finnas på alla dina sidor på siten utan undantag. Varför ska du inte skriva en beskrivning av din sidas innehåll? Jag tycker det är orimligt som en del fortfarande påstår att det "inte behövs".
En meta-description är ingen rankingfaktor för Google men den är viktig i förhållandet UX och ranking. Jag är övertygad om (baserat på erfarenhet och lite logiskt tänkande) att om en sida får många klick i sökresultat på ett visst sökord, sökfras så gynnar det framtida positioner i resultaten. Om dina besökare inte försvinner från din site efter några få sekunder.


Det som jag tycker du ska tänka på när du skriver din beskrivning är bland annat:
att dina primära sökord, sökfraser för aktuell sida är med
att du lockar besökarna till att klicka in på sidan
att du har relevant innehåll på sidan kopplat till sökorden och tänkbara frågor runt sökorden, sökfraserna. Kan du dessutom svara lite på en av dessa frågor i beskrivning redan så är det bra
att din meta-beskrivning inte är för lång. Ca 150 tecken är det som gäller nu överlag. Dock så kan vissa beskrivningar vara bra mycket längre beroende på bl a pixlar, vilket sökord det visas för och även hur bra position sidan har
att den går ihop med sin SEO-titel. Knyt ihop säcken helt enkelt.


Hur hittar jag den text som fungerar bäst för min meta-description?

Ett sätt att göra det på är att söka på Google på sökordet, sökfrasen du ska optimera mot. Där ser du då dina konkurrenter och vad dem gör för att synas högt upp på just det sökordet.
Ser du några gemensamma nämnare? Finns det stora skillnader?


Ett annat sätt är att faktiskt testa olika annonser på Google (Google Ads annonser). Då kommer du se vilka som lockar till klick. Detta kostar pengar (om du kör det live) men å andra sidan så får du trafik till din sida som är beredda att konvertera samtidig som du också får nyttig information om dina sökord.


En bra och välskriven seo-beskrivning kan ge dig högre synlighet på Google men framförallt bidra till att du får fler klick på ditt sökresultat. Tänk efter själv - hur många gånger klickar du in på en sida som inte har en meta-description i sökresultatet?


Innehåll i seo guiden

Komma i kontakt?

Ring mig och prata seo

Slå en signal om du vill veta mer om seo, ta en fika eller kanske anlita mig som extern konsult


Ring mig på: 0739-65 12 00

Skicka ett mail

Vill du att jag kontaktar dig istället?
Skicka ett mail då så svarar jag.


Maila mig på: magnus@seoborås.se