Länkar är ett omdiskuterat ämne när det kommer till seo. Dem är viktiga för din hemsida och den som påstår något annat har gått vilse i seo djungeln.
Men hur viktiga är dem och hur ska man hantera dem.

Innan jag går igenom vad länkar är förnågot så vill jag bara vara tydlig med att dina länkar enskilt kan inte göra ditt seo arbete. Som framgår av i stort sett alla mina artikler i seo-guiden är att innehållet på din hemsida är det viktigaste för att lyckas med sin sökoptimering. Glöm inte det. ok?


Länkar - hur fungerar dem?

För att du ska förstå vad länkar är för något så behöver du först förstå hur dem fungerar och vad dem gör för din hemsida.
Länkar är helt enkelt en bit text, innehåll, bild eller något annat som leder dig vidare till annat innehåll.
Man pratar om två olika huvudtyper av länkar och det är externa länkar och interna länkar.


En länk är en signal

I grunden är en länk en signal till Google att sidan som länken leder till har ett intressant innehåll som besökaren har nytta av. Det är också så som Google vill se på länkar.
Men som allt annat så missbrukas det också. I dem tidiga dagarna av Google och även internet så skapade webbplatsägare och seo-konsulter mängder av länkar på olika siter för att på så sätt få upp sina kunders sidor i sökresultaten för att kunna påvisa ett bra resultat till kunden. Men rätt fort så måärkte ju Google detta och tog fram flera olika ändringar i sin algoritm för att motverka detta. Den största förändringen är Google.


Länkar är ett sätt för Google att mäta hur populär en sida är och om den är relevant eller inte. Att ha länkar till sin sida är med andra ord viktigt men antalet länkar är inte detsamma som en topplacering i Google.


En länk är alltså något som man måste jobba med när man gör seo för sin hemsida. Inom sökmotoroptimering så är länkar hårdvaluta - det räcker inte med att "bara" skriva riktigt bra innehåll som är relevant för sökningen. Du måste också få länkar till din sida.


Google mäter länkar på olika sätt och det är den mätningen som spelar roll för dig som webbplatsägare i ditt seo-arbete. Hur stark och relevant är den här länken? Kommer den här domänen som länkar till min sida vara positiv för rankingen? Frågorna du ska ställa dig när du arbetar med länkar är många.


Vad påverkar en länks värde?

Alla länkar in till din site, så kallade inlänkar, har olika värde. Dem faktorer som påverkar en länks värde är många och är en del av Googles algoritmer. Dem är till stor del okända för alla utanför Google men vissa saker ser man om man tittar på trender, sökresultat, sökvolymer, siters placeringar etc. Kom ihåg att Google ändrar sina algoritmer varje dag, flera gånger varje dag.


När man nämner en länks värde så menar man styrkan i länken på den domänen som den finns på och placeringen den har i olika sökresultat.


Länkens placering

En länks placering på sidan som länkar är en sak som spelar roll. Länkar i footern eller i en sidebar återkommande på alla sidor på siten ger ett lågt värde. Länkvärdet påverkas också av om länken finns på en sida eller alla sidor. Allt länkvärde, eller länkkraft, på en länk från en sida delas med alla länkar från den sidan så det kan vara en bra idé att försöka få reda på hur många andra länkar som ligger på sidan. Är det färre så får ni mer kraft från länken helt enkelt.


Länksidans relevans i ämnet

En annan sak som påverkar länkkraften är sidans relevans. Här menar jag att du ska försöka få länkar från webbplatser inom ämnet eller närliggande ämnen. Har du en webbsida som handlar om t ex cyklar så vill du ju länkar från andra sidor inom ämnet, kanske en leverantör av cyklar, en ehandel som säljer tillbehör till cyklar och så vidare. Det är relativt enkelt för Google att se om en länksida är relevant eller inte. Om du till din sida om cyklar får länkar från en sida om bastubad i Finland så är det ju inte särskilt relevant, eller hur?


Likaså kan det i vissa lägen vara irrelevant med länkar från en fransk site om din sida är svensk och vänder sig till svenska läsare.


Länkarnas ankartexter

En länks ankartext har stor betydelse för länkkraften. Det bästa är om man har med sitt sökord men då på ett naturligt sätt i texten. För att förklara lite tydligare så ger jag exempel på en bra ankar text och en dålig ankartext. I ämnet begagnade cyklar så skulle en bra ankartext kunna vara "hitta en begagnad cykel här" och en dålig ankartext skulle då kunna vara "klicka här".


En ankartext är alltså den texten som är synlig på sidan eller enklare sagt den text du klickar på. Du förstår ju då att den behöver vara beskrivande och intressant nog för att klicka på. Den ska också på något sätt beskriva, förklara vad för innehåll man hittar på sidan om man klickar på länken.
En sak som du måste veta om är att du behöver variera dina ankartexter för länkarna till din sida. Har du för många med samma ankartext så kan det skicka negativa signaler till Google. Kontakt webbplatsägaren fär siten som din länk ligger på och be dem ändra om den inte är bra.


SEO-vänliga länkar

Det är viktigt att länkarna till din site är bra ur ett seo-perspektv. Dem måste vara sökmotorvänliga helt enkelt.
En seo-vänlig länk skrivs i normalfallet i HTML-koden på sidan och ska inte vara i popup, Javascript eller redirectas. Det handlar om att följa god standard helt enkelt.


En annan viktig sak är nofollow och inte nofollow länkar. En nofollow länk innebär att den inte överför något värde till din site och är du bara på jakt efter länkkraft så är nofollow ngt du ska se upp med.


En viktig nyhet är att Google från och med Januari 2020 kommer hantera länkar med nofollow lite annorlunda. Man kommer låta sina algoritmer avögra om man ska föra över länkvärdet eller inte oavsett om länken har "rel-nofollow" - attributet eller inte. Men jag tycker att du ändå ska hantera nofollow om idag det vill säga lägg in det i dem länkar du inte vill ska "räknas" genom att kontakta siteägaren till länksidan.


Innehåll i seo guiden

Komma i kontakt?

Ring mig och prata seo

Slå en signal om du vill veta mer om seo, ta en fika eller kanske anlita mig som extern konsult


Ring mig på: 0739-65 12 00

Skicka ett mail

Vill du att jag kontaktar dig istället?
Skicka ett mail då så svarar jag.


Maila mig på: magnus@seoborås.se