En extern länk, när man pratar seo, är när en sida länkar till en annan sida i text, bild eller något annat. Det är alltså ett sätt att visa en läsare att man kan hitta mer och intressant information i ämnet om man följer länken. Så är tanken i alla fall.
Här ger jag dig tips på hur du kan hantera externa länkar på din webbplats. Vill du läsa om länkar generellt?


Generella tips om externa länkar

En stor missuppfattning är att man kan ha alla länkar mot en sida på sin site, vanligen då startsidan. Det ger bara en väldigt felaktig signal till Google då det är onaturligt att din startsida har svar på alla möjliga frågor som sidan handlar om. Tänk istället på att försöka få länkar till dina kategorisidor, enskilda artiklar och andra viktiga sidor. Det är viktigt för att sprida länkarna men också för att stärka upp de olika sidorna i sig. Du skriver ju en artikel för att andra ska läsa den och få ta del av det du skriver, eller hur?


Länkar och Google

Externa länkar in till sin site har alltid varit viktiga, ända sedan Google lanserades i slutet på 90-talet. I början av Googles historia så var det den enskilt största anledningen till att man lyckades konkurrera ut sina konkurrenter. Länkar har fortsatt varit en stor del och många gånger en avgörande faktor för bedömning och ranking av webbplatser på Google. Det kommer så vara även i en överskådlig framtid, det är bara sättet dem värderas på som kommer ändras över tid.
Vad är det som gör att det är så många olika teorier om länkar?


Eftersom länkar är en uttalad faktor från Google själva så har alla (ja alla) seo byråer och seo konsulter arbetat med länkar på ett eller ett annat sätt. Nästan lika många har på något sätt försökt manipulera och lura genom olika metoder för att få sina egna eller sina kunders siter att klättra i rankingen. Det var mycket vanligare för ett antal år sedan men idag är det mindre vanligt. Men du kan vara säker på att det förekommer idag med. Min åsikt är att man ska kunna förklara var länkarna kommer ifrån för sina kunder på ett affärsmässigt sätt - kan man inte det eller inte vill avslöja det så kan det vara ett tecken på något som är negativt i det längre perspektivet.


Fritt fram förut att manipulera länkar

Google hade i början ingen teknik eller arbetssätt för att identifiera manipulation av länkar vilket då ledde till att det var ett vedertaget sätt för att bygga sin länkprofil. Det ledde ju också till förbättrad synlighet så varför inte?


Google lanserade 2012 en stor uppdatering av sin algoritm kallad Penguin. Syftet med denna var att ytterligare motverka olika typer av länkmanipulation och länkspam. Google insåg och kände sig trygga med att man hade skapat ett så pass bra verktyg att man sedan under 2014 (kanske tidigare) gick ett steg längre. Man började då bestraffa denna typ av länkar. Det här fick ett stort genomslag i seo världen.


Väldigt många företag och siter fick se sina siter tappa i ranking och bli straffade av Google. Väldigt många hade köpt dessa typer av länkar av olika byråer (de flesta byråerna då använde sig av denna teknik) och fick lida stort.


Hur ska man arbeta med externa länkar på rätt sätt?
Får du dina externa länkar på rätt sätt?

Att bygga länkar som är hållbara

Jag gillar inte att prata om dåtid, gårdag så vi släpper det. Låt mig få berätta lite om hur du kan och bör arbeta med länkar för framtiden.


Att arbeta systematiskt med sitt länkarbete blir viktigare och viktigare för varje år framförallt då Google hela tiden ändrar och förbättrar (ja, jag tycker det) sina olika algoritmer. Man går mot att bedöma webbplatser utefter vilket värde man skapar, hur pass informativ sidorna är och hur pass auktoritär man är inom ämnet. Det blir alltså viktigare att verkligen jobba med sitt innehåll och sitt content på ett planerat och strategiskt sätt. Det innebär inte att länkarna är mindre viktiga, många gånger tvärtom faktiskt.


Att bygga relationer är att bygga länkar

Vi har de senaste åren sett flera signaler på att det är viktigare och mer lönsamt och framgångsrikt att arbeta relationsbyggande. Det gäller även erat arbete med länkar.
Det är idag inte längre attraktivt att på olika sätt köpa länkar eller via andra vägar skapa länkar som inte är naturliga. En länk kan vara naturlig på olika sätt då man antingen kan få länkar automatiskt via välskrivna artiklar men även genom olika samarbetspartners som t ex leverantörer eller kunder.


Att arbeta med relationer är ett väldigt hållbart sätt att skaffa länkar till sin site. Länkar som uppstår från bra affärsrelationer kommer naturligt och för att någon vill länka till din site och vill förknippas med din site eller ditt företag. Det är just den här typen av olika länkar som Google ville se från början och som man också har byggt sina algoritmer runt i mångt och mycket.


Förtjänade länkar - link earning

Link earning är ett populärt diskussionsämne inom den digitala marknadsföringen. Det handlar helt enkelt om att man ska förtjäna sina länkar genom att skapa bra, intressant och värdeskapande innehåll. Genom det så vill andra länka till er site naturligt.

Med bra innehåll skapas också engagemang via sociala medier och visst Google har sagt att vad man kallar för "sociala signaler" inte är en rankingfaktor så spelar det stor roll ändå är min uppfattning.
Tycker man om erat innehåll så vill man ju dela det och delar man det med andra så ökar interaktionen och dessa personer delar det vidare. På så sätt så skapas fler besökare och får du fler besökare som också är rätt typ av besökare så kan det få positiva effekter på er ranking bland annat.


Seo-byråer och länkar

Dem senaste åren har det alltså blivit svårare att arbeta med länkar på ett sätt som Google anser acceptabelt och korrekt. Det innebär inte att man ska sluta med länkar.
Länkar är fortfarande en viktig del i erat seo-arbete och en viktig del i Googles rankingfaktorer vilket gör att det är relevant.


Men idag funkar det inte med att snabbt köpa länkar (fungerar för vissa mindre företag på en begränsad geografisk yta som en mindre ort t ex) för att klättra i ranking. Det ställs högre krav på dem du ska arbeta med och arbetet är mer tidskrävande än tidigare. Det här innebär att företag många gånger lägger ut det arbetet till seo-byråer. Det kan i en del fall vara riskabelt så det är viktigt att ni har en öppen dialog med er byrå och att ni förstår hur de arbetar.
Ni kan och bör ställa krav på olika metoder som man använder för er räkning - det är ju trots allt erat varumärke man arbetar med. För mig innebär ett hemlighetsmakeri kring hur man arbetar med t ex länkar en stor varningssignal.


Kort sammanfattat - er byrå bör kunna redovisa på ett transparent sätt hur man arbetar med länkar och även vilka länkar man ordnar åt er.

Innehåll i seo guiden

Komma i kontakt?

Ring mig och prata seo

Slå en signal om du vill veta mer om seo, ta en fika eller kanske anlita mig som extern konsult


Ring mig på: 0739-65 12 00

Skicka ett mail

Vill du att jag kontaktar dig istället?
Skicka ett mail då så svarar jag.


Maila mig på: magnus@seoborås.se